Saturday 3 March 2012

The First Step ...

Setiap pelajar semester4 ditugaskan untuk membina persekitaran bagi kawasan kajian kumpulan masing-masing  bagi tugasan terakhir dalam subjek studios 3ds max... kumpulan saya yang terdiri daripada saya sendiri iaitu Muhammad Hanaffi B. Mohd Din, Mohd Afiq Fahim B. Zahari, dan Mohamad Hafizul B. Ramli . kawasan tugasan kami ialah Dataran Shahbandar.. justeru , kami ditugaskan untuk membina persekitaran Dataran Shahbandar berserta final model street furniture kami yang kami buat dalam subjek Industrial Design 3 ..

*****************************************************


Dalam update ini. Saya akan tunjukkan steps dan progress untuk membina kawasan kajian kami iaitu Dataran Shahbandar.. selamat membaca J





Persekitaran Dataran Shahbandar ini dibina melalui cantuman cara-cara yang simple seperti plane dan omni light.. kita mulakan dari pembuatan effect langit (bumi) . sebelum itu ,anda haruslah ada file gambar effect langit berformat  ‘JPEG’. J




Langit

*cara pembikinan

1. bina sebuah ‘sphere’
2. click ‘modify’ ; ‘normal’
3.render material ‘langit ‘ tadi ke dalam sphere yang telah dibina..

Pokok

*cara pembikinan

1. click ‘AEC extended’  yang terdapat dalam ‘geometry’
2. click foliage .

Kemudian, pilih jenis pokok yang sesuai dengan DataranShahbandar.

Cahaya

*cara pembikinan

1.click ‘light’
2. click ‘ standard’
3. click ‘omni’


‘omni’ adalah untuk pencahayaan biasa..selalu digunakan untuk diletakkan dalam lampu.. manakala untuk cahaya yang terang, pilih ‘target light’ untuk pencahayaan penuh,. Hasilnya akan jadi seperti matahari..

ini adalah antara material yg digunakan untuk render sepanjang progress dalam membina kawasan Dataran Shahbandar =)















No comments:

Post a Comment