Setiap pelajar semester4 ditugaskan untuk membina
persekitaran bagi kawasan kajian kumpulan masing-masing bagi tugasan terakhir dalam subjek studios 3ds
max... kumpulan saya yang terdiri daripada saya sendiri iaitu Muhammad Hanaffi
B. Mohd Din, Mohd Afiq Fahim B. Zahari, dan Mohamad Hafizul B. Ramli . kawasan
tugasan kami ialah Dataran Shahbandar.. justeru , kami ditugaskan untuk membina
persekitaran Dataran Shahbandar berserta final model street furniture kami yang
kami buat dalam subjek Industrial Design 3 ..
*****************************************************
Dalam update ini. Saya akan
tunjukkan steps dan progress untuk membina kawasan kajian kami iaitu Dataran
Shahbandar.. selamat membaca J
Persekitaran Dataran Shahbandar ini dibina melalui cantuman
cara-cara yang simple seperti plane dan omni light.. kita mulakan dari
pembuatan effect langit (bumi) . sebelum itu ,anda haruslah ada file gambar
effect langit berformat ‘JPEG’. J
Langit
*cara pembikinan
1. bina sebuah ‘sphere’
2. click ‘modify’ ; ‘normal’
3.render material ‘langit ‘ tadi ke dalam sphere yang telah
dibina..
Pokok
*cara pembikinan
1. click ‘AEC extended’
yang terdapat dalam ‘geometry’
2. click foliage .
Kemudian, pilih jenis pokok yang sesuai dengan
DataranShahbandar.
Cahaya
*cara pembikinan
1.click ‘light’
2. click ‘ standard’
3. click ‘omni’
‘omni’ adalah untuk pencahayaan biasa..selalu
digunakan untuk diletakkan dalam lampu.. manakala untuk cahaya yang terang,
pilih ‘target light’ untuk pencahayaan penuh,. Hasilnya akan jadi seperti
matahari..
ini adalah antara material yg digunakan untuk render sepanjang progress dalam membina kawasan Dataran Shahbandar =)
No comments:
Post a Comment